Změna dodavatele: Nejčastější dotazy a odpovědi

1.     Proč mám měnit dodavatele elektřiny/plynu

Změnou dodavatele elektřiny/plynu můžete ušetřit zajímavé částky. Za stejnou službu (dodávku energie) a kvalitu (plyn a elektřina jsou stále stejné) můžete platit méně, a to v závislosti na spotřebě 500 až 15 000 korun ročně u domácností. U firem se úspory pohybují řádově v desítkách tisíc korun. Konkrétní úsporu Vám rádi spočítáme.

2.     Co obnáší změna dodavatele?

Pouze několik administrativních kroků, které za Vás vyřídíme. Důležité je vybrat nejvhodnějšího dodavatele – v tomto ohledu Vám rovněž pomáháme. Vypočítáme pro Vás nejen úsporu, ale také projdeme smlouvu, obchodní podmínky a Vy máte jistotu, že jste si vybrali skutečně kvalitního dodavatele. Konkrétně celý proces vypadá takto:

  • Vypočítáme pro Vás úsporu na míru a doporučíme nejvhodnějšího dodavatele i tarif.
  • Vyplníme za Vás smlouvu a vyřídíme veškeré další náležitosti u Vašeho nového dodavatele.
  •  Vy se můžete po uplynutí výpovědní lhůty (zpravidla 3 měsíce) těšit na levnější energii a kvalitní služby od Vašeho nového dodavatele.

3.     Podle čeho vybíráte dodavatele?

Trh s energiemi sledujeme více než 3 roky. Proto víme, jací dodavatelé na trhu působí, jaké s nimi lidé mají zkušenosti. Doporučujeme pouze férové a poctivé dodavatele s nízkými cenami a kvalitním servisem. Cena není vždy rozhodující! Nejlevnější dodavatel nemusí být nejvýhodnější. Při výběru sledujeme:

  • cenovou politikou dodavatele
  • obchodní podmínky
  • smlouvy
  • podmínky pro přidělení tarifů
  • skryté poplatky a další možné chytáky

4.     Jaké změny mě čekají? Co se stane, až přejdu?

Nemění se pro Vás nic, pouze dodavatel, tedy společnost, která Vám energii prodává. A samozřejmě i to, že budete platit méně. Elektroměr i plynoměr zůstávají stejné, nemusíte měnit dráty ani vedení plynu. Vše zůstává na svém místě, jen odebíráte levnější energii.

5.     Co riskuji změnou dodavatele?

Pokud si vyberete férového dodavatele s přívětivým obchodními podmínky i cenami, neriskujete vůbec nic. EnergetickáPoradna.cz doporučuje pouze prověřené a seriózní obchodníky s elektřinou nebo plynem. Před tím, než Vás převedeme k novému dodavateli, projdeme pečlivě smlouvu, obchodní podmínky i další náležitosti. Máte tak skutečně jistotu, že dostanete kvalitní služby, poctivý produkt i nižší ceny.

6.     Co když mi dodavatel zdraží?

Dodavatelé pochopitelně mohou své ceny měnit a nebudeme popírat, že se to děje. Právě proto ale máte ze zákona možnost dodavatele změnit. Pokud Vám zdraží, je možné odstoupit podle ustanovení § 11a odst. 4 energetického zákona a v podstatě během několika týdnů začít odebírat opět levnější elektřinu. Také v tomto se na nás neváhejte obrátit.

7.     Jak často můžu změnit dodavatele?

Dodavatele můžete měnit tak často, jak to smlouva s dosavadním dodavatelem a podmínky nastavené ve smlouvě s novým dodavatelem umožňují. Dejte si ale pozor, zda nejste vázáni smlouvou na dobu určitou, kde mohou být sankce za předčasné vypovědění. Odejít ve zkrácené lhůtě můžete od dodavatele, když vám zdraží ceny (týká se tzv. neregulované složky) nebo změní obchodní podmínky.

8.     Kdy je nejlepší měnit dodavatele?

Dodavatele elektřiny/plynu můžete změnit kdykoli v průběhu roku. Je však třeba zohlednit, jakým typem smlouvy jste vázáni. Zpravidla jde o smlouvy na dobu neurčitou. Ty lze vypovědět kdykoli a u smluv uzavřených po novele energetického zákona (srpen 2011) je nastavena tříměsíční lhůta jako lhůta maximální – to znamená, že může být i kratší, i když se to v praxi téměř nevidí. U smluv uzavřených před novelou energetického zákona platilo obecné ustanovení občanského zákoníka, kdy výpovědní lhůta byla tříměsíční ke konci čtvrtletí, což platilo pokud nebyla sjednána smlouvou lhůta jiná. Nejprve tedy Vy nebo Váš nový dodavatel musíte pečlivě vyhodnotit, kdy byla dosavadní smlouva uzavřena a  zda je smluvní vztah na dobu určitou nebo neurčitou, a u doby neurčité podle textu smlouvy a všeobecných obchodních podmínek (VOP) jednoznačně nastavit délku výpovědní lhůty.

9.     Co když dodavatel zkrachuje?

I to se může stát, nicméně za celou dobu liberalizace trhu zkrachovala pouze jedna společnost dodávající energii domácnostem a jedna, která zásobovala firmy. Nikdy ale odběratel nezůstal bez energie. Ze zákona je totiž povinen zajistit dodávky dodavatel poslední instance.

10.  Proč mají dodavatelé různé ceny?

Dodavatelé mohou ovlivnit neregulovanou složku ceny elektřiny/plynu. Záleží především na jejich cenové politice a na tom, jak výhodně cenu nakoupí. Významnou složkou ceny plynu jsou i poplatky za distribuci – ty se liší v závislosti na regionu, kde odběratel energii odebírá.

11.  Kolik domácností mění dodavatele?

V roce 2011 změnilo dodavatele elektřiny podle údajů OTE 374 000 domácností. K jinému dodavateli plynu přišlo na 360 000 domácností. Čísla za rok 2012 budou podobná.

12.  Proč jsou Vaše služby zadarmo?

Za poradenství nám neplatíte vy, ale dodavatelé formou provizí. Spolupracujeme pouze s prověřenými a férovými dodavateli, s nimiž máme osobní zkušenosti.

13.   Jaké jsou Vaše zkušenosti?

EnergetickáPoradna.cz je nezávislý projekt, který jsme založili na základě našich několikaletých zkušeností. Pravidelně publikujeme články, účastníme se odborných konferencí. Podíleli jsme se na vývoji internetových kalkulaček a srovnávačů cen. V současné době za sebou máme desítky převodů spokojených klientů, kteří odebírají levnější energie.